Små drömmar, stora visioner – så rustar fritids i Nyvångs skola våra yngsta för framtiden

Bild

Caroline Joonas, fritidspedagog och Sara Andersson, barnskötare har tillsammans arbetat med drömjobb för sexåringarna på Nyvångs skolas fritidshem.

Vad vill du bli när du blir stor? På fritidshemmet i Nyvångs skola får förskoleklassens elever utforska just den frågan. Med hjälp av intervjuer, green screen och fantasifulla samtal får barnen börja sin resa mot valkompetens redan i sexårsåldern.

Åstorps kommun arbetar brett och aktivt för att ge alla elever en god kunskapsnivå och valkompetens inför livet efter grundskolan. Det här arbetet börjar tidigt, redan i förskoleklass på fritidshemmet i Nyvångs skola. Här får barnen utforska olika yrken, drömma stort och uttrycka sina tankar på kreativa sätt.

Under ett uppskattat temaarbete får barnen välja ett drömyrke, kanske blir det fotbollsspelare, youtuber, veterinär, designer eller mekaniker. De får rita sitt drömtidsyrke, intervjua någon hemma om deras jobb, och sedan stå inför sina kamrater och berätta om vad de lärt sig. Som final får varje elev bli fotograferad framför en green screen i miljö som matchar deras val av drömyrke, komplett med labbrock, verktyg eller pilotglasögon som det tagit med hemifrån eller som pedagogerna letar fram bland skolans material.

– Det som började som ett krav från politiken har vuxit till vårt mest engagerande tema för oss alla, personal och elever. Barnen är så nyfikna och stolta över att få prata om sina framtidsdrömmar, berättar Caroline Joonas som är fritidspedagog.

Fritidshemmet visar korta filmer, läser böcker och pratar mycket om olika yrken för att bredda barnens kunskap om yrkeslivet. Fokus ligger ofta på mindre kända yrken för att öppna ögonen för nya möjligheter.

– Ibland tittar vi tillsammans på klipp från Arbetsförmedlingen eller UR. Vi undviker att visa de mest kända yrkena som polis och brandman eftersom de känner barnen redan till. Istället försöker vi väcka intresse för sådant de inte tänkt på. En dag pratade vi mycket om elektriker, eftersom ett av barnen hade intervjuat sin farfar som jobbar med det. Det blev ett jättefint samtal där flera barn ville veta mer om vad en elektriker egentligen gör, berättar Caroline.

I Åstorps kommun börjar framtiden i klassrummet – och på fritids. Genom att kombinera lek, lärande och kreativitet får barnen ett första steg mot ett medvetet framtidsval.

Prenumerera på nyheter från astorp.se

Hantera prenumeration
Senast ändrad • 2025-04-29

Kontakt