AI och kreativt skapande på Fritids i Nyvångs skola

Bobby Svensson, lärare i Fritidshem på Nyvångs skola visar upp en avatar.
På fritidshemmet i Nyvångs skola upplever personalen att det inte alltid är så lätt att motivera barnen att skriva när de är på fritids. Därför valde Bobby Svensson, lärare i fritidshem, och Emil Fröidh, fritidsledare, att testa att kombinera AI och praktiskt skapande tillsammans med eleverna i årskurs två.
-Vi vill ge barnen en tidig inblick i framtidens teknik. AI kommer att vara en självklar del av deras vuxenliv, och det är viktigt att de får utforska och förstå den redan nu, säger Bobby.
Eleverna fick börja med att skriva en beskrivning av en egen, påhittad karaktär på papper. Därefter fick de sätta sig tillsammans med en pedagog för att skapa en digital version av karaktären i ett AI-program. Programmet genererade flera bildförslag utifrån elevernas beskrivningar, och om de inte var nöjda fick de justera texten för att få fram en mer passande bild. När eleven var nöjd skrevs bilden ut.
-Det blev ett naturligt samtal och eleverna fick berätta vad karaktären hade för egenskaper och hur de ville att den skulle se ut men fick också ibland tänka om när AI till exempel inte ville acceptera att göra bilder på verkliga personer som kända fotbollsproffs eller liknande. Då fick vi prata lite om etik också, berättar Bobby.
Nästa steg var att skapa en fysisk version av karaktären i cernitlera. Eleverna formade sina figurer utifrån sin bild och figurerna brändes sedan i ugn och monterades på en brädbit. Avslutningsvis hittade de på och skrev ner en kort berättelse om sin karaktär och dess bakgrund.
-Sen hade vi öppet hus för vårdnadshavare med pysselkväll och då fick eleverna också ställa ut och visa upp sina avatarer och det syntes att de var lite stolta när de visade vad de gjort, säger Bobby.
Projektet är en del av kommunens arbete med språkutveckling och syftar till att få eleverna att skriva, beskriva, kommunicera och skapa. Eleverna visade stort engagemang och uppskattade att få kombinera digitalt skapande med praktiskt arbete i lera.
-Vi fick dem engagerade genom detta projekt. Det kan vara svårt ibland eftersom det är mer fria aktiviteter på fritids men vi fick till och med beställa mer lera, säger Bobby.
Det här är ännu ett exempel på hur Åstorps kommun arbetar för att kommunens barn och elever ska ha en god språk- och läskapacitet. Genom att integrera ny teknik i vardagen väcks intresse och förståelse för områden som kommer att forma deras framtida yrkesliv.