Skolsocialt team ska stärka skolnärvaron på Hyllinge skola

Bild

Peter Salehi-Fashami och Evelina Bernström ingår i det skolsociala teamet på Hyllinge skola.

På Hyllinge skola finns ett nytt stöd för elever – ett skolsocialt team. Teamet är ett samarbete mellan socialförvaltningen och bildningsförvaltningen och har ett tydligt uppdrag: att hjälpa elever i riskzonen att behålla sin skolnärvaro.

Det handlar inte om elever med omfattande frånvaro, utan om att komma in tidigt – när oron precis börjat växa.

– Vi finns till för att stötta elever där frånvaron börjar öka, innan det blir ett större problem. Målet är att korta vägen mellan skola och socialtjänst, så att elever får rätt hjälp i tid, säger Evelina Bernström som är en av teamets två medlemmar.

Ett års projekt – med statligt stöd

Det skolsociala teamet är inrättat som ett ettårigt projekt som startades i april 2025 och finansieras med statligt stöd. Under projekttiden utvärderas arbetet löpande för att se hur det kan utvecklas och eventuellt breddas till fler skolor i kommunen.

Finns där eleverna är

Teamet arbetar relationsnära och finns där eleverna är. Den första tiden på Hyllinge skola har de fokuserat på att synas och skapa relationer med lärare, elevhälsa, skolledning och eleverna på skolan. En vanlig dag kan innehålla allt från spontana samtal till uppföljningar av elever som behöver extra stöd.

– Det kan handla om att hjälpa en elev som inte kommer iväg på morgonen eller stötta en elev som mår dåligt. Vi anpassar oss efter det som behövs, säger Evelina.

Så fungerar det i praktiken

Det är klassmentorerna som har den viktigaste rollen i att identifiera elever med begynnande frånvaro. Innan det skolsociala teamet kopplas in ska skolan ha gjort ett första arbete – till exempel haft omtankesamtal tillsammans med elev och vårdnadshavare och påbörjat en frånvaroutredning.

När ytterligare stöd behövs bjuds det skolsociala teamet in till ett första möte med elev och vårdnadshavare. Föräldrarna behöver då samtycka till att teamet deltar.

– På mötet presenterar vi vilka vi är och vad vi kan bidra med. Tillsammans gör vi en kartläggning: vad ligger bakom frånvaron och vilket stöd behövs för att eleven ska kunna komma tillbaka till skolan på ett hållbart sätt, berättar Peter Salehi-Fashami.

Även vårdnadshavare kan ta direkt kontakt med det Peter eller Evelina i det skolsociala teamet om de ser ett behov av stöd eller har frågor kring sin barns skolnärvaro.

En bro mellan skola och socialtjänst

Teamets uppdrag är både förebyggande och relationsbyggande. Det ska vara enkelt att samarbeta, och eleverna ska känna att hjälpen finns nära.

– Det här är en satsning för att minska avståndet mellan socialtjänst och skola och göra det lättare för elever att få hjälp innan problemen växer sig stora, säger Peter.

Det skolsociala teamet är en del av kommunens arbete för att främja trygghet, förbättra närvaro och skapa en mer likvärdig skolgång för alla elever i Åstorps kommun.

Prenumerera på nyheter från astorp.se

Hantera prenumeration
Senast ändrad • 2025-05-28

Kontakt