Läsdagarna i Åstorp – när läsintresse möter språkutveckling

Läsdagarna i Åstorp är en vecka med fokus på läsning och språkutveckling. Genom en kombination av förskole- och skolaktiviteter och en öppen Familjedag på Arena Åstorp är förhoppningen att inspirera både barn och vuxna att upptäcka glädjen i läsning och förstå hur viktig den är för lärande och kunskap.
Läsdagarna syftar till att konkret bidra till barn och elevers språk- och läskapacitet, helt i linje med bildningsförvaltningens nämndsmål där man kan läsa att kommunens barn och elever ska ha en god språk- och läskapacitet .
̶ Vi hoppas kunna ge inspiration till både elever och pedagoger så att de i undervisningen kan bygga vidare på innehållet vi förmedlar under läsdagarna. Det ska också leda till ett ökat intresse för läsning och visa hur läsningen är en förutsättning för att barn och elever ska kunna ta till sig annan kunskap, säger bibliotekarien Johanna Persson.
Under vecka 46 kommer det att vara full aktivitet ute på skolor och förskolor i kommunen. Bland annat bjuds det på biblioteksbesök, teater, tvåornas kör och utdelning av böcker till f-klasselever.
Familjedagen och vuxnas roll i läsning
Ett centralt evenemang under Läsdagarna är den för allmänheten öppna Familjedagen som äger rum den 15 november på Arena Åstorp. Under dagen kommer det att arrangeras aktiviteter som visar på läsningens betydelse för barns språkutveckling och hur vuxna kan stödja barnens läsning hemma.
Författaren Emma Karinsdotter håller en workshop som konkret visar hur föräldrar kan läsa för och med sina barn. Utöver detta blir det bland annat högläsning med spelare från Åstorps innebandy A-lag, tipsrunda, bok- och berättaräventyr och ett och annat boktips.
– Vi hoppas att många familjer i Åstorp vill komma till Familjedagen. Det ska bli en dag fylld med roliga aktiviteter som visar hur läsning kan utveckla barns språk och som väcker glädje och läslust hos alla som kommer, säger Elin Renemark, utvecklingsledare.
Information om vikten av att läsa med sina barn har gått ut till vårdnadshavare redan från skolstarten. Genom projektet Bokstart arbetar också biblioteken tillsammans med Familjecentralerna och förskolorna för att sprida tips och råd om läsning hemma.
Uppföljning och framtid
Effekten av Läsdagarna följs upp bland annat genom lånestatistik på biblioteken, vilket visar hur litteratur används av olika åldersgrupper och målgrupper. Återkoppling från skolor, förskolor och familjer kan ge ytterligare insikter för det fortsatta arbetet.
– Projektet är en del av flera läsfrämjande åtgärder i kommunen. Genom att uppmärksamma läsningen på detta sätt tänker vi att det ska signalera brett till våra kommuninvånare hur viktigt det är att våra barn och elever kan läsa och har en god läskondition, avslutar Johanna.