Felanmälan

Har du sett något i kommunen som inte fungerar som det ska, är trasigt eller behöver akut åtgärd? Då kan du göra en felanmälan till oss.

Du kan till exempel anmäla en trasig gatlampa, nedskräpning, felparkerade fordon, halka eller skadegörelse. Genom att anmäla hjälper du oss att hålla kommunen trygg, ren och välfungerande. Tack för att du bidrar!

Du kan göra felanmälningar med appen Infracontrol Online. När du öppnar appen står det att du ska fylla i användarnamn och lösenord. Klicka istället på hus-symbolen längst upp till vänster, så behöver du inte skapa ett konto.

  1. Välj Åstorps kommun.
  2. Klicka på knappen + Nytt ärende på kartan och följ instruktionerna.
  3. Vill du få återkoppling om ett pågående ärende? Klicka på en trekant och välj om du vill få svar via sms eller e-post.


Här ger vi svar på vanliga frågor om felanmälan.

Trafiksäkerhet

Övergångsställen är främst till för att öka säker framkomlighet för oskyddade trafikanter som ska korsa en väg. Det ska vara så pass mycket trafik på gatan att det är svårt att ta sig över utan stöd av ett övergångsställe.

När vi anlägger ett övergångsställe måste vi även se till att hastigheten kan sänkas, så att människor kan korsa vägen tryggt. Ett övergångsställe utan hastighetssäkring kan skapa en falsk trygghet och leda till att du förlitar dig på det, i stället för att kontrollera att vägen är fri. Att bygga övergångsställen utan hastighetssäkring ökar olycksrisken för både oskyddade trafikanter och bilister.

Kommunen prioriterar farthinder vid skolor och platser dit många går och cyklar, som till exempel vid sportanläggningar och näringsverksamheter.

När vi bygger nya gator vill vi utforma gatorna för att påverka hastigheten. Vi sätter ibland ut provisoriska farthinder och digitala hastighetsskyltar för att hjälpa trafikanter att hålla hastighetsbegränsningen på kommunens gator och vägar.

Här kan du läsa mer om Trafiksäkerhet och hastighetsdämpande åtgärder i Åstorp Öppnas i nytt fönster.

Alla felanmälningar på gatubelysning hanteras direkt via vårt felanmälansystem. Fel med gatubelysningen åtgärdas skyndsamt efter en beslutad prioriteringsordning.

Åstorps kommun inspekterar gatubelysningen tillsammans med en upphandlad entreprenör en gång per år i september. Däremellan åtgärdar entreprenören akuta fel inom en dag och andra fel inom fem dagar. Ibland är felet mer komplext eller omfattande vilket leder till att det tar längre tid att åtgärda.

Gator och parkering

Ärenden om felparkering skickas vidare till vår upphandlade entreprenör som delas med flera kommuner. Därför tar det ibland ett tag innan vi eller våra entreprenörer hinner åtgärda dem.

Här kan du läsa mer om Lokala trafikföreskrifter och parkering för Åstorp Öppnas i nytt fönster.

Vi följer en politiskt beslutad beläggningsplan som uppdateras årligen. I beläggningsplanen har kommunen bestämt vilka arbeten som vi planerar att utföra tillsammans med andra aktörer som har verksamhet i gatan till exempel fiber, vatten och avlopp, belysning och el.

När vi upptäcker eller får in felanmälningar om skador på gator och gång- och cykelvägar som till exempel potthål, åtgärdas det av kommunens medarbetare på tekniska kontoret. Vi lagar normalt inte enstaka mindre skador direkt. Större skador och potthål lagar vi omgående.

Det är alltid den som gräver i gatan som ansvarar för att asfaltera igen. Ibland grävs en gata upp av en entreprenör som till exempel lägger ner rör eller ledningar.

Det tar tid innan gatan asfalteras igen eftersom gruset som används som underlag måste packas i ett par månader innan asfaltering. Läggs asfalten för tidigt så bildas gropar och sprickor i vägbanan. Asfaltering beställs av en annan entreprenör än den som gräver vilket också påverkar hur lång tid det tar.

Snö och halka

I Åstorps kommun ansvarar vi för vinterväghållningen i tätorterna, medan vägföreningar eller Trafikverket tar hand om de andra vägarna. Under vinterväglag arbetar vi tillsammans med vår entreprenör för att göra gatorna så säkra som möjligt.

Här kan du läsa mer om hur vi prioriterar och sköter vinterväghållningen: Renhållning och snöröjning i Åstorp Öppnas i nytt fönster.

Grönytor

Vi beskär träd, buskar och häckar på hösten, från och med oktober månad. Då jobbar vi enligt kommunens skötselplanering och inkomna felanmälningar. Om växtlighet bedöms utgöra en akut trafikfara utförs beskäringen direkt.

Felanmälningar som rör växtlighet hos privata fastighetsägare klipper kommunen inte. Om fastighetsägarens häckar och buskage innebär en trafikfara kan kommunen besluta om föreläggande att fastighetsägaren till exempel måste klippa sin häck.

Här kan du läsa mer om fastighetsägarens ansvar: Häckar och buskage i Åstorp Öppnas i nytt fönster.

När vi får en fråga om att fälla träd som står på kommunal mark gör vi en bedömning utifrån bland annat trädets tillstånd, storlek och ekologiska betydelse. Träd på kommunal mark skapar en lugn och trivsam miljö och är dessutom klimatförbättrande.

Vi tar inte ner träd för att:

  • de skuggar din tomt
  • de tappar löv eller barr på din tomt
  • de stör teknisk utrustning

Vi klipper våra gräsytor var tionde dag. Vi har även ytor där vi låter gräset växa för att öka den biologiska mångfalden. Dessa klipper vi två gånger om året.

Felanmälan

När vi har tagit emot din felanmälan bedömer vi hur prioriterad den är. Fel som utgör fara för allmänheten eller risk för personskador hanterar vi först. Vi har en årlig budget för drift och underhåll av hela kommunen. Därför måste vi ibland göra prioriteringar kring vilka ärenden som åtgärdas.

Vi hanterar felanmälningar varje arbetsdag, men utifrån prioritet kan det ta några dagar att hinna ut och titta på ärendet. Ju mer specifik din felanmälan är med beskrivning, position och bild till exempel, desto lättare är det för oss att bedöma den.

Akuta ärenden där det finns risk att någon kan skada sig har den högsta prioriteten.

Vi har också en årlig budget för drift och underhåll av hela kommunen. Därför måste vi ibland göra prioriteringar kring vilka ärenden som ska åtgärdas.

Varje år får kommunen in ungefär 2 000 ärenden och det skulle helt enkelt ta för mycket tid att återkoppla varje enskilt ärende med ett personligt svar, via telefon eller mejl. Därför får du ibland istället ett automatiskt genererat svar när ditt ärende är avslutat, om du har lämnat dina kontaktuppgifter.

Vi är ändå tacksamma för att du lämnar telefonnummer och e-postadress när du anmäler ditt ärende eftersom vi ibland kan behöva kontakta dig för att få reda på mer om ärendet.

Att ärenden avslutas utan att det åtgärdats på ett sätt du tänkt dig kan bero på flera saker. Oftast handlar det om att din önskan om en specifik åtgärd inte stämmer överens med hur kommunen planerat att platsen ska skötas.

Det kan också bero på att ett ärende lagts in med en kartposition som inte stämmer. I de fall kommunen inte kan hitta det anmälda felet avslutas ibland ärendet utan åtgärd. Återkom gärna med en ny felanmälan med mer information om du upplever att felet fortfarande kvarstår.

Ibland får vi synpunkter på åtgärder som inte följer kommunens planer eller prioriteringar. Det kan vara en anledning till att din anmälan inte blir åtgärdad.

Vi är tacksamma för att du liksom många andra av kommunens invånare skickar in felanmälningar och hjälper oss att hålla kommunens offentliga rum i gott skick.

Kontakt

Senast ändrad • 2024-11-28

Kontakt