Synpunkter

Vi vill gärna höra vad du tycker om kommunens arbete och service.

Berätta gärna vad du tycker fungerar bra och vad vi kan göra bättre för att utveckla Åstorp. Du kan till exempel lämna synpunkter eller förbättringsförslag på vårt arbete med gator, parker, skolor, kultur, fritid och omsorg. Din åsikt är viktig för oss!

Om du har en synpunkt, börja gärna med att prata med den vårdpersonal som hjälpt dig. Om du inte är nöjd med svaret, eller om du tycker att kontakten inte har fungerat bra, kan du vända dig till områdeschefen för hälso- och sjukvården.

Du kan lämna synpunkter eller klagomål via vår e-tjänst, ringa eller mejla oss. Alla synpunkter som kommer in till kommunen utreds. Utredningen ska ge underlag för att kunna avgöra om det har funnits brister, problem, risk för problem eller skador i verksamheten.

Du kan vara anonym om du vill, men om du vill få återkoppling på din synpunkt eller ditt klagomål behöver vi dina kontaktuppgifter.

Om du lämnar din synpunkt via e-tjänsten får du ett rapportnummer. Detta nummer gör att du kan följa hur ärendet går. Om du inte har angett din e-postadress, kom ihåg att skriva ner rapportnumret själv för att kunna följa ärendet.

Om du vill lämna in en synpunkt till kommunens övriga verksamheter, använder du dig av e-tjänsten nedan.

Skola

Om du har synpunkter på en verksamhet inom skolan ska du i första hand vända dig till en förskollärare, fritidspedagog, klasslärare eller mentor, beroende på elevens ålder. Om du inte får hjälp av den ansvariga personalen kan du kontakta rektorn.

Du kan även lämna en synpunkt via e-tjänsten nedan.

Om du inte är nöjd med svaret kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.

Patientnämnden

Om du behöver hjälp med att framföra dina synpunkter eller klagomål till vården, kan du kontakta Patientnämnden. De kan också hjälpa dig att få svar på det du har lämnat in.

Lämna klagomål till IVO

Du kan kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om du vill lämna ett klagomål på vården. Men innan du gör det måste du först framföra klagomålet till den verksamhet där du fått vård. De är skyldiga att ta emot och svara på dina synpunkter och klagomål.

Vill du felanmäla något som inte fungerar som det ska eller är trasigt? Då kan du göra en felanmälan till oss.

Kontakt

Senast ändrad • 2024-12-05

Kontakt