Åstorps kommun
Åstorp - Söderåsstaden
där människor och företag möts och växer
Mbk

I årets servicemätning KKiK från Sveriges Kommuner och Landsting presterade Åstorps kommun ännu bättre än tidigare år. I mätningen skickas ett flertal samtal och e-post till kommunen med vanligt förekommande frågor.

Åstorps kommun bättrade på de redan fina resultaten från föregående år och presterade betydligt bättre än genomsnittet i bedömningen av bland annat helhetsintryck, tillgänglighet över telefoni, svarstid för e-post och svarskvalitet.

 

Resultatet av servicemätningen visar att 67 procent av telefonsamtalen har fått direkt svar på en enkel fråga. Det är en förbättring med 13 procentenheter. 96 procent av e-postmeddelanden som skickades till kommunen besvarades inom ett dygn, vilket är högre än snittet.

 

– Resultatet är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt med att göra det lätt för boende, besökare och företagare att ta kontakt med oss. Under året har vi på kundtjänst arbetat aktivt med att bli ännu bättre på personligt bemötande till invånarna och vårt nya telefonsystem har bidragit till ökad tillgänglighet och service, säger Jesper Hansen, servicechef i Åstorps kommun.

 

Kommunen gjorde ett stort kliv i mätningen 2018 och vi ser nu att kommunen fortsätter att placera sig högt upp.

 

– Inför nästa år hoppas vi såklart på ett ännu bättre resultat i fler frågor! Nya riktlinjer för service och bemötande är på plats och genom att följa dem, tror jag att vi kan bli ännu bättre på tillgänglighet och service till invånare, besökare och företagare, säger Roger Algehov, enhetschef på kundtjänst.

 

Om undersökningen
Servicemätningen utförs på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting (SKL) för att jämföra servicenivån på svenska kommuners hantering av telefoni och epost. Syftet med servicemätningen är att se vår egen utveckling och få möjlighet att jämföra Åstorps kommuns tillgänglighet och bemötande med andra kommuner.

 

Totalt har 54 samtal och e-postmeddelanden skickats till kommunens kundtjänst under en period på fem veckor. Frågor har ställts inom sex av kommunens verksamheter som bygglov, äldreomsorg, handikappomsorg, förskola, skola, gator och vägar samt kultur och fritid.

 

Här kan du ta del av servicemätningen:

 

Rapport Servicemätning 2019PDF (pdf, 604.4 kB)

 

Senaste publiceringsdatum: 2020-01-24
Sök på hela astorp.se
Senaste 3 nyheterna