Dessa serviceinsatser ingår i valfrihetssystemet i Åstorps kommun:
Välja utförare
Biståndshandläggaren har som uppgift att informera om valmöjligheterna, men inte göra ett val åt den enskilde. Företrädare eller anhörig får hjälpa den som har svårt att själv välja utförare. Utförare väljs genom att fylla i blanketten för hemtjänstval och skicka den till kommunen.
Vad kostar det?
Kostnaderna för kommunens hemtjänst och tjänster genom ett privat företag är de samma.
Privata utförare kan komma att erbjuda så kallade tilläggstjänster som till exempel fönsterputsning. Tilläggstjänster ingår inte i biståndsbeslutet utan baseras på en överenskommelse mellan kund och utförare. Tilläggstjänsten betalas av kunden direkt till utföraren.
Byta utförare
Den som är missnöjd med sin utförare kan utan förklaring välja att byta utförare genom att fylla i blanketten för hemtjänstval och skicka den till kommunen.
Vara utförare
Den som är en potentiell leverantör av att erbjuda serviceinsatser, eller funderar på att starta eget, kan lämna in en ansökan samt en utförarpresentation. Därefter prövas ansökan om den uppfyller kommunens krav och villkor för att bli godkänd leverantör. Godkända leverantörer tecknar avtal med kommunen. Kommunen kan inte garantera några volymer, utan det är kunden som aktivt väljer leverantör.
Ulrica Nilsson Dahl
Biståndshandläggare
Handlägger ärende för dig med födelsedag 1 - 10
042-643 86
Telefontid mån - fre kl 08.30 - 09.30
Dana Fomitescu
Biståndshandläggare
Handlägger ärende för dig med födelsedag 11 - 20
Telefontid mån - fre kl 08.30 - 09.30
dana.fomitescu@astorp.se
042-640 93
Berit Göransson
Biståndshandläggare
Handlägger ärende för dig med födelsedag 21 - 31
Telefontid mån - fre kl 08.30 - 09.30
042-643 29
Emma Jakobsson
Biståndshandläggare
Hemtagningsteam och SVPL
Telefontid mån - fre kl 08.30 - 09.30
042-641 35
Cecilia Andersson
T.f Verksamhetschef
Äldreomsorg
042-641 15
cecilia.andersson2@astorp.se
Förfrågningsunderlag (pdf, 127.4 kB)
Kvalitet och servicegarantier (pdf, 137 kB)
Riktlinje för synpunktshantering (pdf, 26.4 kB)
Blankett för synpunkter (pdf, 252.8 kB)
Rutin när kund inte är anträffbar (pdf, 25.5 kB)
Rutin för kontaktmannaskap (pdf, 16.4 kB)
Rutin för nyckelhantering (pdf, 15.8 kB)
Rutin om kund blir sjuk (pdf, 29.7 kB)
Utförarpresentation Åstorps kommun (pdf, 40.4 kB)
Utförarpresentation Femtiofemplus (pdf, 89.6 kB)
Utförarpresentation Savannha städ, entrepenad och kringservice (pdf, 40.1 kB)
Utförarpresentation Tet a tet hemservice (pdf, 39.7 kB)
Valblankett utförare (pdf, 26.8 kB)
Informationsbroschyr (pdf, 151.3 kB)
Ansökan (pdf, 43 kB)
Utförarpresentation (pdf, 90.2 kB)
Avtalsförslag (pdf, 111.4 kB)
Bilaga avtalsförslag (pdf, 6.4 kB)
Tystnadsplikt (pdf, 14.4 kB)
Rutin Avvikelser (pdf, 84.8 kB) (Tidigare fel och brist)
Blankett Avvikelser (pdf, 36.3 kB)
Rutin Lex Sarah (pdf, 54.9 kB)
Blankett Lex Sarah (pdf, 29 kB)