Haganässkolan tilldelas årets Pelle Svanslös Våga Vara Snäll-stipendium

Förstelärare Ida Prisell poserar glatt med diplom och blombukett i ett klassrum

Ida Prisell är förstelärare i svenska på Haganässkolan i Åstorp och fick ta emot årets Våga Vara Snäll-stipendium.

Den 12 oktober varje år presenteras vinnaren av Våga Vara Snäll-stipendiet. Årets stipendium tilldelas Haganässkolan i Åstorp och fick tas emot av svensklärare Ida Prisell som är lärare på skolan.

Pelle Svanslös Våga Vara Snäll-stipendium, som delades ut för första gången 2014, är på ett prisbasbelopp och delas ut till personer, grupper eller organisationer som på olika sätt har arbetat med att utveckla barns förståelse för allas lika värde. För 2021 handlar beloppet om 47 600 kr.

– Det har varit svårt att ta in det här glada beskedet ända sedan vi fick samtalet. Det är både lycka och mållöshet på samma gång. Det känns verkligen speciellt att vi uppmärksammas eftersom skolan ligger i ett område där man får jobba med värdegrunderna på ett djupare sätt, säger Ida som är grundskolelärare och mentor i årskurs 2.

Pelle Svanslös värderingar ligger till grund för stipendiet

Pelle Svanslös är så mycket mer än bara en lustig figur. Hans grundvärderingar om alla människors lika värde har sedan debuten 1939 varit en genomgående röd tråd i Gösta Knutssons berättelser om honom och hans kamrater.

”Ingen har allt men alla har nå’t” och ”Det spelar ingen roll om man har svart eller vit nos, det handlar om hur man är” är några exempel på de kloka ord som Pelle har sagt under åren.

– Pelle Svanslös har betytt väldigt mycket för oss och barnen genom hans fina värdegrunder. Tack vare mötet med Pelle så blir det en bra port in i det svenska språket. I min årskurs 2 talas det till exempel 14 olika modersmål och det medföra vissa utmaningar eftersom olika kulturer har olika synsätt på saker. Nu är många av dem både födda och uppväxta i Sverige men behöver ändå integreras i det svenska samhället, säger Ida.

Ida Prisell med några av hennes elever på Haganässkolan på lekplatsen

Haganässkolan har arbetat med Pelle Svanslös under tre års tid

Vissa skolveckor har undervisningens material enbart varit från Pelle och hans synsätt på hur man ska vara en god kompis. Ida har själv jobbat med Pelle i tre års tid och sammantaget har omkring 300 elever fått möta Pelle i undervisningen, anpassat efter barnens ålder och mognad.

– Det ger sådan genomslagskraft när vi är så många. Och barnen får en igenkänning när de går runt i skolan och ser Pelles tassar och kopplar det till klassrumsregler, det blir en gemensam grund för barnen att prata om deras vardag. Det kan också vara till hjälp i en konflikthantering när vi påminner om hur det är att våga vara snäll och barnen kopplar det till Pelle och Måns, säger hon.

Barnen får rätt redskap

På Haganässkolan har de implementerat det kooperativa arbetssättet och lagt grunder kring att utveckla den sociala förmågan och att vara beroende av varandra för att nå målet.

– Det går så väl hand i hand med Pelle – hur man lär sig från grunden att vara snäll och ge barnen rätt redskap redan i början av livet. Att vi jobbar med Pelle blir så konkret för eleverna. När jag lämnar dem på våren i trean så brukar jag stanna upp och tänka på att vi minsann kommit en bra bit. Jag har aldrig gett upp eftersom jag ser vilken stor betydelse ett värdegrundsarbete som detta har, men det krävs engagemang och samarbete, säger Ida.

För stipendiepengarna planerar Ida och kollegorna att investera för barnens bästa.
– Skolor har generellt inte hur mycket medel som helst, så därför vill vi planera stipendiepengarna väl. Om vi bygger upp en bank med material om Pelle så genererar det ända ut till eleverna. Det är eleverna som ska ta del av det, säger hon.

– En kollega kläckte häromdagen idén att barnen borde få med sig en Pellebok hem. Det skulle föra det svenska kulturarvet vidare och kanske för vi arvet vidare med Pelle också. Det blir en röd tråd med högläsning med sitt barn och värdegrundsarbetet fortsätter i hemmet, tillägger Ida.

Juryns motivering:

Stipendiaten har utifrån Pelles arbetsmaterial, värdegrund och mottot ”Våga Vara Snäll” på ett imponerande och konsekvent sätt arbetat med att stärka sina elevers medmänsklighet, empati, civilkurage och inte minst snällhet. Det mycket genomtänkta pedagogiska arbetet har lett till att hundratals av skolans barn under de senaste tre åren har fått en tydligare förståelse för allas lika värde och en starkare vi-känsla och dessutom bidragit till ett tydligare gemensamt värdegrundstänk bland pedagogerna. Stipendiet kommer ge ytterligare förutsättningar för att fortsätta och utveckla arbetet in i framtiden.

2021 års Pelle Svanslös Våga Vara Snäll-stipendium tilldelas genom läraren Ida Prisell, Haganässkolan i Åstorp!

Förstelärare Ida Prisell på Haganässkolans lekplats med diplom och blombukett
Senast ändrad • 2021-10-12