Automatiserad bygglovstjänst ska underlätta för invånarna och bidra till kortare handläggningstid

Skruvdragare i vägg.

Sedan våren 2021 har Åstorps kommun arbetat med att införa ett nytt system som ska digitalisera hela bygglovsprocessen, från början till slut, med invånarnas perspektiv i fokus. Nu har den nya tjänsten lanserats som inkluderar både e-tjänster, nytt verksamhetssystem och en robot som automatiserar vissa delar i handläggningsprocessen.

Genom att digitalisera bygglovsprocessen kan personer och företag söka bygglov utan att behöva skriva ut handlingar och skicka in dem med post. Du som söker bygglov får bättre koll på dina ärenden och kan se vart i processen du befinner dig. Dessutom leder det till kortare handläggningstid.

–Vi har även flyttat två gamla system till det nya systemet för att framtidsäkra det digitala arkivet av kommunens bygglovshandlingar, säger Gustaf Classon, projektledare för automatiseringen av bygglovstjänsten.

Lättare att följa ärendet och snabbare hantering

De nya e-tjänsterna ersätter de tidigare blanketterna och du som söker kan sköta hela ditt byggärende digitalt. Fördelar är att du som sökande har ärendet samlat och sparat på ett ställe vilket också leder till minskad pappershantering. Du kan själv se vad som händer i ärendet direkt i e-tjänsten, exempelvis läsa eventuella yttranden som inkommer. Det innebär även snabbare hantering och kortade väntetider. Du som söker får även mer information om de olika stegen i processen och i e-tjänsterna hänvisar finns länkar med ytterligare information för dig som är intresserad att läsa mer om bygglovshanteringen.

–De flesta utskick och kommunikationsmeddelanden kommer att ha automatiserats när systemet är i full drift. Detta tillsammans med minskad administration kring registrering av inkommande handlingar minskar de monotona arbetsuppgifterna för handläggarna som i stället kan fokusera på det värdeskapande kvalitetsarbetet och korta handläggningstiderna. Det kommer skapa en bättre arbetssituation för handläggarna och ge kommunmedlemmarna snabbare hantering av sina ärenden, säger Gustaf Classon.

Enklare och säkrare att nå mottagarna

Det nya systemet har stöd för digital post vilket innebär att kommunen i byggärenden kommer att kunna skicka meddelanden med säker e-post till mottagare som vi annars inte hade nått elektroniskt.

–Det blir säkrare, snabbare och effektivare. Vi räknar med att nästa år ha fått in minst 70% av bygglovsansökningarna elektroniskt, säger Gustaf Classon.

Här ansöker du om bygglov

E-tjänsten för ansökan om bygglov och övriga e-tjänster kring bygglovshantering hittar du i vår e-tjänstportal:

Prenumerera på nyheter från astorp.se

Hantera prenumeration
Senast ändrad • 2022-10-06

Kontakt

  • Byggkontoret

    042 - 640 00

    bygg@astorp.se

    Postadress

    Storgatan 7, 265 80 Åstorp

    Telefontid till handläggare vardagar klockan 10-12. eller mejla byggkontoret på adress ovan. Övrig tid kan du få hjälp av kundtjänst med enklare frågor måndag-onsdag 8-16, torsdag 8-17 och fredag 8-15.

Kontakt