Vi fortsätter stärka eleverna i Åstorps skolor
Ett av Åstorps kommuns övergripande nämndsmål är att elever ska ha en god kunskapsnivå och valkompetens när de lämnar grundskolan och att andelen behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram ska öka. Under 2024 följer vi upp detta mål bland annat genom att titta på resultat från nationella proven och Skolinspektionens enkät.
Bildningsnämnden har satt tre nämndsmål för att förskolorna och skolorna ska fokusera på att arbeta för att barn och elever ska utvecklas, bli behöriga till gymnasiet samt få med sig värdefull kunskap som krävs för att klara sig bra i livet. Det första nämndsmålet handlar om läsförmågan som är oerhört viktig för att barnen och eleverna ska kunna utvecklas till demokratiska medborgare.
- Att arbeta med barnens och elevernas språk- och läskapacitet är prioriterat hela vägen från förskolan till vuxenutbildningen. Vi har gjort en kommunövergripande språkplan för det ska vara tydligt hur vi arbetar med barnens språkutveckling och att vi använder oss av en beprövad och forskningsbaserad läsinlärningsmetod som vi vet ger resultat, säger Jenny Lindahl som är kvalitetssamordnare på Bildningsförvaltningen i Åstorps kommun.
2024 klarade 61,6 % av eleverna i årskurs 3 i Åstorps kommun, godkänt resultat i svenska och svenska som andraspråk på de nationella proven. Motsvarande siffra för 2023 var 46,1 %. Alltså en markant förbättring som indikerar att vi är på rätt väg, men har en bit kvar till nämndens målvärde på 65 %.
Resultaten för de nationella proven för årskurs 6 och årskurs 9 i svenska och svenska som andraspråk 2024 ligger kvar på ungefär samma procent som året innan. Men svenska som andraspråk i årskurs 9 har förbättrats från 45,5 % godkända 2023 till 73,1 % godkända 2024.
- Vi har under en treårsperiod haft förmånen att medverka i ett Skolverksprojekt. Mest fokus har lagts på att kompetensutveckla personalen på våra förskolor och skolor i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vilket gynnar alla barn och elever, men framför allt elever som läser svenska som andraspråk, säger Jenny.
Kommungemensamt mål för god kunskapsnivå och gymnasiebehörighet
Nämndsmålet som alla Åstorps kommuns nämnder har beslutat gemensamt hänger ihop med Bildningsnämndens mål om språk- och läskapacitet. En god språk- och läsförmåga är central för att eleven ska kunna ta till sig kunskap i alla ämnen, nå en god kunskapsnivå samt bli behörig till ett gymnasieprogram.
I juni 2024 klarade 84 % av Björnekullaskolans nior behörighetskravet för yrkesprogram vilket gör att vi når nämndens uppsatta mål på Björnekullakolan. Hyllinge skola nådde inte upp till nämndens mål. Båda skolorna tillsammans hade en behörighetsnivå till yrkesprogram på 80,5 % 2024.
- Vi jobbar vidare med att analysera våra resultat och sätta in insatser för att nå högre behörighet till gymnasiet. Arbetet börjar redan i förskolan med språkutvecklingen och i skolan där vi arbetar med läsförmågan och samtidigt med att stärka elevernas motivation och valkompetens, säger Jenny.
För att nå behörighet till yrkesprogram krävs minst betyget E i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt i ytterligare fem ämnen. Eleverna på högstadiet i Åstorp har en viss svårighet med lästunga ämnen som till exempel historia och samhällskunskap. Satsningen för att höja elevernas läskapacitet kommer att ge högre behörighet till gymnasiet.
Närvaro och välmående - centrala mål
Bildningsnämndens tredje nämndsmål handlar om barnens och elevernas välmående och närvaro i skolan och förskolans verksamheter.
Bildningsförvaltningen har under föregående år reviderat skolans frånvarotrappa, där det tydliggörs hur vi ska arbeta med elevernas frånvaro. Dessutom har vi även tagit fram en frånvarotrappa för barnen i förskolan för att uppmärksamma vikten av att barnen är i förskolan.
- När barnen och eleverna har närvaro i förskolan och i skolan har vi möjlighet att jobba mer med dom och därför är det också bra att frånvaron har minskat. Om man är frånvarande missar man mycket och får samtidigt svårare att klara skolan, säger Jenny.
Under läsåret 2023/2024 hade fem av sju grundskolor i Åstorps kommun 90% eller högre närvaro och alla skolor förutom en har minskat sin totala frånvaro.
I Skolinspektionens enkät för årskurs 5 och 8 som gjordes våren 2024 granskas all skolverksamhet i Sverige. Enkätens resultat visar tydligt att eleverna i Åstorps kommuns grundskolor känner studiero och trygghet i skolan. Studieron och tryggheten är viktiga faktorer för att eleverna ska må bra och kunna ta till sig kunskap.
Skolinspektionens enkät
Skolinspektionen granskar all skolverksamhet i hela landet för att se till att den följer de lagar och regler som finns. Målet är att bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö. Genom Skolenkäten efterfrågar vi elevers, vårdnadshavares och pedagogisk personals uppfattning av verksamheten. Undersökningen bidrar till att fånga upp företeelser som är svåra att fånga upp på andra sätt, till exempel om eleverna känner sig trygga i skolan och om de har studiero.