På spaning efter Scanie

Mellan den 6 april – 3 maj 2021 välkomnar Åstorps kommun konstnärerna Ingela Ihrman och Frida Peterson för en månads residens i kommunen. Genom nätverket Den platta jorden och projektet På spaning efter Scanie utforskar konstnärerna kommunen på sitt lekfulla sätt och belyser det stora genom det lilla. Därefter kanaliseras detta genom ett konstnärligt samarbete där de sammanfogar olika perspektiv, tekniker och material till ett sammanhang - en berättelse - om Åstorp.

Fornlämningar vittnar om att Åstorps kommun är en plats där människor har bott under väldigt lång tid. Kommunens historia präglas av två teman: dels naturen – eftersom kommunen är beläget vid Söderåsens fot. Dels industrin – eftersom människorna som har levt i kommunen ofta tagit till vara på de naturrikedomar som finns på platsen och industrialiserat dessa, och därmed bidragit till välfärdssveriges framväxt. Idag ser läget annorlunda ut, och kommunen söker en ny gemensam identitet.


Som en del i det nystartade nätverket Den platta jorden – nätverk för konstnärligt utforskande av Skånes projekt: På spaning efter Scanie, har Åstorps kommun bjudit in konstnärerna Ingela Ihrman och Frida Peterson eftersom vi tror att de kan ge Åstorps kommun och dess invånare ett nytt och intressant perspektiv på sig själva i sin hembygd. Vi fascineras av konstnärsduons lekfulla sätt att belysa den stora världen genom den lilla. Konstnärsduon kanaliserar detta genom att på ett spännande sätt arbeta i ett gränsland där de sammanfogar olika perspektiv, tekniker och material till ett sammanhang – en berättelse.


Residenset i Åstorps kommun kommer att följas upp av en gemensam utställning 2022 på Åstorps konsthall. Vi ser fram emot vad dessa två konstnärer tillsammans kan åstadkomma hos oss, och vad vi kan lära oss av deras sätt att se på platsen som är Åstorps kommun.


Under sin vistelse i Åstorps kommun kommer konstnärerna Ingela Ihrman och Frida Peterson även att vara en del av Åstorps kommuns valborgsfirande.

Bilden visar konstnärerna Ingela Ihrman och Frida Peterson framför Kulturhuset Björnen, där de har sin studio under residenset. Båda är ljusa och Ingela har kort, brunt hår och Frida axellångt brunt hår. Ingela har en mörkröd kofta över en mörkbrun tröja och Frida har blåa hängselbyxor i jeans över en mörkgrön, långarmad tröja.

Konstnärerna Ingela Ihrman (vänster) och Frida Peterson framför Kulturhuset Björnen, där de har sin studio under residenset. Foto: Åstorps kommun

OM KONSTNÄRERNA

Bilden visar vad som ser ut att vara en stor hög av tjockt, grönt sjögräs gjort i tyg. Ur sjögräset sticker två ljusa händer ut som grabbar tag i sjögrässtråna. Det är konstnären, Ingela som står täckt i sitt verk.

Ingela Ihrmans konstverk ”Great Seaweed Day”, foto: Marte Edvarda Tidslevold

Ingela Ihrman (f 1985) är verksam i Sverige och internationellt med utställningar, uppdrag och projekt i och
utanför befintliga konstrum. Hon har en MFA från Konstfack och bor och sedan 2014 i Malmö. Ingela arbetar med
performance, installation, skulptur, konstnärligt skrivande och samarbetsprojekt inom dans- och teater.

Starka känslor i vardagen,det svåra och underbara med relationer och en kärleksfull blick vänd mot det vi kallar
för Naturen löper igenom hennes konstnärskap. Hon iscensätter situationer för att undersökavad det innebär att vara människa, konstnär eller vid liv, ofta med hjälp av egentillverkade växt- och djurkostymer.

Bilden visar en skulptur av leksaken Furby med stora ögon och öron, näbb och lurvig kropp (nu skulpterad i trä). Furbyn står på en piedestal i trä framför en liten ryamatta som avbildar ett rum i tegel, röda tegelväggar och grå block i taket och gulgrönt golv. Rummet påminner om en scen i ett tv-spel från 90-talet.

Frida Petersons konstverk ”Furby original”, foto: Amanda Nilsson

Frida Peterson (f 1992) är verksam i Sverige och bor och arbetar i Malmö. Hon arbetar med bilder, installation och skulptur och har en BFA från Konstfack med textil inriktning.

Frida zoomar gärna in på och lyfter små detaljer i sitt arbete för att med hjälp av det lilla förstå sig på det stora i livet. Ofta tar hennes konstnärliga arbeten avstamp från en fysisk plats från vilken hon rör frågor som handlar om rötter, arv och tillhörighet. Hon vurmar för och leker i sitt konstnärskap med materialmöten och hantverksmässiga tekniker.

 

Den platta jorden – nätverk för konstnärligt utforskande av Skåne och På spaning efter Scanie sker med stöd från Kulturrådet och Region Skåne.


Senast ändrad • 2021-10-06