Faktura från Åstorps kommun
Åstorps kommun fakturerar för bland annat barnomsorg, äldreomsorg och vatten- och avlopp.
För att förenkla för både privatpersoner och företag erbjuder vi alternativ till traditonell pappersfaktura.
Faktura till privatperson
Som privatperson kan du få fakturor i pappersformat eller som e-faktura. Du kan välja att betala din faktura via autogiro.
Åstorps kommun erbjuder e-faktura till privatpersoner som regelbundet får fakturor från kommunen. Det gäller bland annat fakturor för barnomsorg, äldreomsorg och vatten- och avlopp.
För att få e-fakturor från Åstorps kommun måste du vara ansluten till en internetbank. Tjänsten är kostnadsfri och du slipper pappersfaktura. Vid frågor om e-faktura vänder du dig till din bank. Åstorps kommun kan bara svara på frågor om innehållet i fakturan.
Hur fungerar e-faktura?
En e-faktura fungerar på samma sätt som en vanlig pappersfaktura, men allt sker digitalt. Du får fakturan vid samma tidpunkt som en pappersfaktura. När du har godkänt fakturan betalas den på förfallodatum. Om du skulle missa att godkänna fakturan skickas ett inkassokrav i pappersform.
Anslut dig till e-faktura
Anmäl dig via din internetbank. Leta rätt på Åstorps kommun i listan över företag och fyll i anmälningsformuläret.
Om du byter bank
Om du byter bank måste du göra anmälan på nytt hos den nya banken.
Avanmäl e-faktura
Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura och följer instruktionerna.
Åstorps kommun erbjuder autogiro till privatpersoner som regelbundet får fakturor från kommunen. Med autogiro dras beloppet automatiskt från ditt konto och du får en faktura på vad, när och hur mycket som kommer dras.
Tjänsten är kostnadsfri och du får faktura som vanligt.
Ansök om autogiro - lämna medgivande
För att kunna betala via autogiro måste du lämna ett medgivande att Åstorps kommun får göra dragningen av fakturabeloppet från ditt bankkonto.
Medgivandet gäller tillsvidare. Du kan när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta oss eller din bank.
Stoppa en betalning
Du kan stoppa en betalning genom att kontakta oss antingen senast två bankdagar före förfallodagen eller din bank senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av banken.
Om du stoppar en betalning innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om du vill att samtliga framtida betalningar som initieras av Åstorps kommun ska stoppas måste du återkalla medgivandet.
Kivra är en digital brevlåda där du kan ta emot och betala dina fakturor. Du väljer själv om du vill betala din faktura direkt i Kivra, eller om du bara vill använda Kivra som en digital brevlåda och betala fakturan manuellt. För att använda tjänsten behöver du lägga in ett bankkonto och ha Mobilt BankID.
Kivra är ett bra alternativ för dig som hanterar närståendes fakturor då det finns möjlighet att dela brevlåda.
Läs mer om hur Kivra fungerar:
Faktura till företag
Företagskunder kan få faktura som pdf-fil istället för pappersfaktura. Tjänsten vänder sig främst till kunder som inte kan erbjudas andra digitala betalningslösningar.
Du anmäler e-postfaktura till vår ekonomiavdelning. I anmälan ska du ange:
- Organisationsnummer
- Företagsnamn
- E-postadress dit fakturan ska skickas
- Kontaktuppgifter.
Tänk på att höra av dig till oss om kontaktuppgifterna förändras. Om du missar att betala en faktura skickas ett inkassokrav i pappersform.
Avanmäl e-postfaktura
Du avanmäler e-postfakturan på samma sätt som du anmäler dig till tjänsten.