Enskilda vägar
Alla vägar har en väghållare, som är den som ansvarar för och sköter vägen. Vägar kan vara allmänna eller enskilda. En enskild väg är en väg där staten eller kommunen inte är väghållare.
Bidrag till enskilda vägar
I vissa fall kan du få statligt vägbidrag. Trafikverket ansvarar då för att handlägga ansökan, besluta och betala ut bidraget.
Åstorps kommun kan också ge bidrag för drift och underhåll av enskilda vägar, både med och utan statligt bidrag.
Ansök om bidrag för enskilda vägar senast 31 maj varje år
Du ansöker om bidrag för enskilda vägar via vår e-tjänstportal. Ansökningsperioden är öppen mellan 1 januari och 31 maj.
Bidragets storlek kan variera från år till år. Hur mycket bidrag du får beror på kommunens budget för ändamålet, hur många som ansöker, och vilka regler som gäller för bidrag till enskilda vägar.
För vägar med statligt bidrag baseras det kommunala bidraget på underlag från Trafikverket. För vägar utan statligt bidrag bestäms bidraget utifrån vägens längd.
Bidraget betalas ut i efterskott. Till exempel betalas bidrag för år 2023 ut under 2024. Alla beviljade bidrag betalas ut senast den 30 juni.
Kommunfullmäktige beslutar om budgetmedel som kommunstyrelsen sedan avsätter till bidrag för enskilda vägar.
Bidragsnivån beräknas utifrån kommunens budget för enskilda vägar och de ansökningar som kommit in.
För vägar som får statligt bidrag från Trafikverket kan kommunen också bevilja bidrag. Det kommunala bidraget kan som mest vara 40 % av det statliga bidraget.
Kommunen kan ge bidrag till vägar som inte får statligt bidrag från Trafikverket. För detta avsätts 5 % av kommunens budget för enskilda vägar. Bidraget är högst 2 kronor per meter väg. Om det blir pengar över, fördelas de till andra som har sökt bidrag.
För att få bidrag måste vägen uppfylla följande krav:
- Vägen ska vara öppen för boende längs vägen och för allmän trafik.
- Vägen ska ansluta till en allmän väg eller en annan enskild väg som får bidrag.
- Vägen ska ligga inom kommunen.
- Vägen ska vara en utfartsväg från minst en fastighet med fast boende.
Om vägen är en utfartsväg för fler än en fastighet och fastigheterna har olika ägare, krävs en skriftlig överenskommelse. Överenskommelsen ska visa att fastighetsägarna (väghållarna) gemensamt ansvarar för väghållningen.
En väg som förvaltas av en vägförening måste ha en vald styrelse och revisor. Vägföreningen ska hålla årsmöten med revision varje år.
Kommunen kan kontrollera vägen. Om vägen inte uppfyller kraven kan ansökan avslås.
Ansökan om driftsbidrag görs via e-tjänsten på kommunens hemsida. Ansökan ska vara inskickad senast den 31 maj.
Årsmötesprotokoll och räkenskaper ska lämnas in tillsammans med ansökan. Bidraget betalas ut senast den 30 juni.
Kontaktperson för vägförening
För att kommunen ska kunna skicka information till rätt person i vägföreningen är det viktigt att ni skickar in era kontaktuppgifter via e-tjänsten.